Naast de leerdoelkoppeling in Rekentuin, hebben we nu ook een koppeling met leerdoelen voor de eerste spellen in Taalzee. Deze koppeling is gerealiseerd voor de spellen Flits en Dictee.
Gedetailleerd inzicht in beheersing
De leerdoelen geven je onder andere antwoord op vragen als: ‘Beheersen mijn leerlingen het verschil tussen ‘ou’ en ‘au’?’ en ‘Weten mijn leerlingen wanneer ze een ‘f’ of ‘v’ moeten gebruiken?’
Zo heb je een gedetailleerder beeld van wat je leerlingen reeds beheersen en waarin ze nog kunnen groeien. Op basis van deze analyse kun je besluiten voor welke leerdoelen je leerlingen extra instructie en/of oefeningen nodig hebben.
Voor alle Taalzeegebruikers
De leerdoelkoppeling is automatisch beschikbaar voor alle Taalzeegebruikers. Je vindt de leerdoelen in ons dashboard onder Resultaten > Leerdoelen. Kies zelf voor welke klas je de leerdoelen wilt bekijken en klik de leerdoelen aan die bij jouw groep horen. Zo zie je eenvoudig of jouw leerlingen al op het gewenste niveau zitten of misschien zelfs al leerdoelen van hogere groepen beheersen.
De percentages in de tabel geven aan welk percentage opgaven van een leerdoel we verwachten dat een kind goed maakt. Een score van 60% geeft dus aan dat de leerling iets meer dan de helft van de opgaven, die horen bij dit leerdoel, goed zal maken. Deze kans is bepaald aan de hand van de score van de leerling op dit domein en de onlangs gemaakte opgaven. Lees meer informatie over de leerdoelenkoppeling in onze handleiding.
Meer spellen volgen
Inmiddels werken we door om deze leerdoelkoppeling uit te breiden naar andere Taalzeespellen. Niet alle leerdoelen voor taal lenen zich ervoor om gekoppeld te worden aan Taalzee, denk hierbij aan teksten schrijven, mondeling taalgebruik, discussiëren en handschrift. Binnenkort kun je de leerdoelkoppeling verwachten voor de spellen Goed Gespeld? en Werkwoorden.
De leerdoelen voor Taalzee zijn gebaseerd op de Leerlijn Spelling van CED.