De rekentoets in het voortgezet onderwijs zet de discussie over rekenen, rekenonderwijs en -toetsen weer op scherp. Wat biedt de wetenschap op dit gebied aan nieuwe inzichten? Vijf jaar na het KNAW-advies over rekenen in het basisonderwijs maken wiskundigen, psychologen en didactici tijdens een themabijeenkomst op maandag 30 juni de balans op.
Het programma bestaat uit lezingen over achtereenvolgens het onderwijs, het vak en toetsen, en het wordt afgesloten met een paneldiscussie. Met:
- Jan Bergstra, UvA en KNAW, opening
- Jan Karel Lenstra, Centrum voor Wiskunde en Informatica, Vijf jaar na het KNAW-advies Rekenonderwijs op de basisschool – Waar staan we?
- Marian Hickendorff, UL, Hoe rekenen groep 8 leerlingen?
- Albert Visser, UU en KNAW, dagvoorzitter
- Bas Edixhoven, UL en KNAW, Axiomatiek van getallen
- Vincent van Oostrom, UU, Rekenen als proces
- Marja van den Heuvel-Panhuizen, UU, commentaar bij de lezingen
- Roel Bosker, RUG, De rekentoets getoetst
- Jan van de Craats, UvA, Over de rekentoetsen in havo en vwo
- Han van der Maas, UvA, over psychologisch onderzoek met Rekentuin
- Henk Broer, RUG en KNAW, afsluiting
Kijk voor meer informatie en het volledige programma op www.knaw.nl/rekenen.