In dit digitale tijdperk kan leren leuker, maar vooral ook uitdagender en efficiënter. Bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek naar het leren van vaardigheden bieden ons belangrijke handvatten voor het inrichten van een ideale leeromgeving.

 

Zo weten we uit onderzoek van Bloom (1984) dat één-op-één onderwijs een stuk effectiever is dan klassikaal onderwijs. Ook weten we dat veel oefenen op het eigen niveau met directe feedback (Deliberate practice, Ericsson 2006) belangrijk is voor het verbeteren van iemands vaardigheid. Dit ideaalbeeld van passend onderwijs, waarbij elke leerling precies op zijn of haar eigen niveau werkt, wordt bemoeilijkt door de individuele verschillen in klassen. Uit onderzoek met de Rekentuindata weten we dat deze individuele verschillen enorm zijn. Een adaptieve leeromgeving biedt uitkomst.

 

De kracht van adaptief onderwijs

Ontwikkelingen op het gebied van ICT en psychometrie (= wetenschap van het meten van vaarigheden) bieden nieuwe mogelijkheden voor adaptieve leeromgevingen waarbinnen elk kind adaptief onderwijs krijgt. Op basis van nieuwe inzichten uit de psychometrie hebben onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam een nieuw en innovatief adaptief systeem ontwikkeld. Oefenweb heeft dit adaptieve systeem ingepast in haar producten zodat elke gebruiker op zijn of haar eigen niveau werkt. Op deze manier is het voor ons mogelijk om elke leerling een optimale online leeromgeving te bieden.

Wij verbinden Onderwijs met Onderzoek

Met onze producten slaan wij een brug tussen onderwijs en onderzoek. Voor de ontwikkeling van onze producten maken wij gebruik van nieuwe inzichten uit de wetenschap. Zo gebruiken wij een wetenschappelijk onderbouwd adaptief systeem dat is ontwikkeld aan de UvA. Tegelijkertijd worden de geanonimiseerde data die met onze producten worden verzameld, gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek naar het leren van kinderen. Op deze manier kunnen onderwijs en onderzoek elkaar versterken.